menu button
سبد خرید شما
ایجاد انگیزه برای کارکنان نسل Z در سازمان
مجید ایرانشاهی  |  1403/02/05  | 

نسل Z در محیط کار

هیجان، شهرت، پول و دیگر هیچ

یکی از مسائل مهم در مدیریت منابع انسانی مسئله‌ی انگیزش و ایجاد انگیزه در کارکنان است. وجود انگیزه در کارکنان یکی از عوامل توسعه و تحول سازمان به شمار می‌رود. در مقابل این موضوع، عدم وجود انگیزه در کارکنان هم یک سازمان را به روزمرگی کشیده و در بلندمدت موجبات عدم توسعه و نابودی سازمان را فراهم کند. چون نیازها و علاقه‌مندی افراد با هم تفاوت دارد، ایجاد انگیزه پیچیدگی‌های فراوانی دارد و همین دلیل هم ایجاد مدل انگیزشی در کسب‌وکار و سازمان را دشوارتر می‌کند. امروزه با توجه به تنوع نسلی و ورود روز‌افزون نسلY و Z به محیط کسب‌و‌کارها این امر پیچیده‌تر هم شده است. در این نوشتار قصد داریم به چگونگی ایجاد انگیزه در کارکنان نسلY و Z بپردازیم.

پیش از ورود به موضوع این نکته را بپذیرید که بر‌اساس آمار جهانی، میانگین نرخ ماندگاری نیروها در سطح سازمان‌ها کاهش یافته و سازمان‌های کشور ما نیز از این مسئله مستثنی نیستند. پس ایجاد انگیزه شاید تا حدودی این میانگین را افزایش دهد. به هرحال ضروری ا‌ست که تا زمان حضور یک فرد در سازمان، بهره‌وری و شیوه‌ی ا‌ستفاده از ظرفیت‌های او در بهترین حالت باشد.


تعریف انگیزه و انگیزش


انگیزه به‌معنای گرایش ذهنی ا‌ست که به‌موقعیت بستگی ندارد و افراد را به‌سمت تلاش و کوشش برای رسیدن به آن‌چه خواهان آن هستند، سوق می‌دهد؛ مثل رفتن سر یخچال برای رفع تشنگی یا گرسنگی. فرایند ایجاد انگیزه را هم انگیزش می‌نامند. پس همان‌طور‌که از تعریف انگیزه مشخص ا‌ست، مسئله‌ی تعیین‌کننده در انگیزه، ذهن و در‌کنار آن نیاز و در ادامه تلاش ا‌ست؛ پس برای ایجاد انگیزش،باید نیاز‌هایی که ذهن افراد را درگیر و آن‌ها را وادار به کوشش می‌کند را شناسایی کرده و سپس برایشان انگیزش ایجاد کرد.

تمایز نسل Z


نسلZ با ویژگی‌هایی متمایز می‌شود که شاید بارزترین آن سرعت و عجله‌ی این نسل برای رسیدن به خوا‌سته‌هایش ا‌ست. برای ایجاد انگیزه در این نسل نیز می‌بایست مسئله‌ی زمان و فوریت پاداش‌های انگیزشی را در‌نظر داشت. نکته‌ی دیگر در‌خصوص این نسل، علاقه به هیجان و انرژیک‌بودن ا‌ست. آن‌ها به‌شدت علاقه‌مند هستند که تجربیات جدیدی را لمس کنند و شگفت‌زده شوند.

در‌کنار این مسئله، پول برای این نسل به‌عنوان عاملی انگیزش‌زا به شمار می‌رود و پاداش‌های مالی با توجه به شرایط اقتصادی برای آن‌ها جذاب ا‌ست. همچنین زندگی عجین‌شده‌ی این نسل با فضای مجازی و تمایلشان به دیده‌شدن در این فضا هم برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد.



طراحی مدل انگیزشی در سازمان‌ها با محوریت نسل Z


حال با توجه به این نکات، برای طراحی مدل انگیزشی در سازمان‌ها با محوریت نسل Z این فرایند را می‌توان در‌نظر گرفت:
1. شناخت رفتاری و اخلاقی: در هر سازمان شناخت عمیق رفتار‌ها، علا‌قه‌مندی‌ها و ویژگی‌های ارتباطی کارکنان باید توسط واحد منابع انسانی انجام شود.
2. چالش و رکورد: این نسل عاشق هیجان ا‌ست؛ پس در واحدهای مختلف و به فراخور، اهداف هیجان‌انگیز تدوین کنید. مثلا تعیین رکورد روزانه و ماهانه برای واحد فروش و دریافت دستمزد یا پورسانت برای هر کدام.
3. پاداش مالی: برای ایجاد انگیزه در این نسل باید بودجه‌ی مناسبی در‌نظر گرفته شود. پاداش‌های مالی هم بهتر ا‌ست بلافاصله به آن‌ها پرداخت شود. برخلاف گذشتگان، این نسل نمی‌تواند برای دریافت پاداش تا سر ماه صبر کند.
4. ا‌ستفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی: این نسل با فضای مجازی زندگی می‌کند و دوست دارد همیشه در این فضا باشد. پس باید از این علاقه ا‌ستفاده کرد و تقدیرها، تولدها و مسائلی از این دست را در شبکه‌های اجتماعی و با ا‌ستفاده از تگ‌کردن و نام بردن از کارمند انجام داد.
5. شخصی‌سازی: تا‌جایی‌که امکان دارد می‌توان برای این نسل هدایا را از حالت عمومی به اختصاصی درآورد و به آن‌ها نشان داد که به‌خوبی شناخته شده‌اند.
6. ارتباط مداوم و مربیگری و بازخورد: این نسل به ارتباطات صبورانه و بازخورد از طریق مربیگری که ناشی از عدم سوگیری و برپایه اعتماد ا‌ست به‌صورت دائم نیاز دارد تا بتواند بهبود مداوم یابد و انگیزه‌ای برای پیشرفت داشته باشد.
نسل Z گرچه روحیات متفاوتی دارد، اما نباید از آن‌ها ترسید. شما می‌توانید به‌خوبی با هیجانشان سازمان را رهبری کنید!

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background