menu button
سبد خرید شما
تاثیر دوستان بر سلامت روانی و جسمی
موفقیت  |  1403/03/03  | 

تاثیر دوستان بر سلامت روانی و جسمی


زمانی‌که با دوستان خود می‌گذرانید، یکی از بهترین کارهایی ا‌ست که برای سلامتی خود انجام می‌دهید. هنگامی‌که فردی برای سلامتی خود قدم برمی‌دارد، معمولا مسیری آشنا را طی می‌کند: شروع یک رژیم غذایی سالم، انتخاب یک برنامه ورزشی جدید، خواب بهتر و نوشیدن آب بیشتر. البته که هر یک از این رفتار‌ها مهم هستند‌. ولی آن‌ها تنها بر روی سلامتی جسم تمرکز دارند و یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که سلامت اجتماعی نیز، اگر نه بیشتر، ولی به‌همان اندازه برای سلامتی اهمیت دارد.

یک مطالعه که در روزنامه «PLOS One» منتشر شده ا‌ست، نشان داد که قدرت محافل اجتماعی افراد که توسط فعالیت‌های داخل و خارج از تلفن همراه اندازه‌گیری شده ا‌ست، نسبت‌به اطلاعات تناسب اندام در فعالیت‌های فیزیکی، ضربان قلب و خواب، پیش‌بینی بهتری را از وضعیت ا‌سترس، شادی و سطح سلامتی گزارش می‌کند.

«نیتش چاولا»، پرفسور علوم کامپیوتر و مهندسی در دانشگاه نوتردام، می‌گوید: «این موضوع نشان می‌دهد «خودشناسی» که توسط مقادیر بی‌پایانی از داده‌های سلامتی فیزیکی مجسم می‌شود، کل ماجرا را بیان نمی‌کند. یک خودشناسی کامل آن ا‌ست که در آن مشخص شود «من که هستم» ، «فعالیت‌های من چیست» و «شبکه‌ روابط اجتماعی من چگونه ا‌ست». تمام این جنبه‌ها در‌نظر گرفته شود؛ در‌حالی‌که این موارد در هیچ یک از این اندازه‌گیری‌های جسمی منعکس نمی‌شوند.» او همچنین می‌گوید: «سبک زندگی من‌، تفریحات من و روابط اجتماعی من‌، همگی عوامل مهمی در تعیین سلامتی من هستند‌.»

نظریه‌ چاولا در بسیاری از تحقیقات گذشته تایید شده ا‌ست. مطالعات نشان داده‌اند حمایت اجتماعی که می‌تواند از طرف هر یک از افراد خانواده‌ یا دوستان یا حتی یک همسر باشد، با سلامت روانی و جسمی بهتر، ارتباطی بسیار قوی دارد. یک زندگی اجتماعی قوی که در این مطالعه پیشنهاد شده ا‌ست، می‌تواند سطح ا‌سترس را کاهش دهد، روحیه را بهبود بخشد، رفتار‌های سلامت مثبت را تقویت کند و رفتار‌های مخرب را از بین ببرد. همچنین باعث بالا‌رفتن سلامت قلب و عروق می‌شود، سرعت بهبود بیماری را بیشتر می‌کند و می‌توان گفت تقریبا به تعادل همه‌چیز کمک می‌کند. حتی این تحقیقات نشان داده ‌ا‌ست که یک فعالیت اجتماعی می‌تواند تاثیرات رفتار‌های سالم مانند ورزش را افزایش دهد.



در همین حال، انزوای اجتماعی، با نرخ بالایی از بیماری‌های مزمن و شرایط نامطلوب سلامت روانی پیوند خورده ‌ و حتی ممکن ا‌ست تغییرات سطح سلولی را تحریک کند که باعث التهاب مزمن و کاهش ایمنی بدن می‌شود؛ تا‌جایی‌که مضراتی که تنهایی برای سلامتی دارد، به کشیدن 15 سیگار در روز تشبیه شده ‌ا‌ست.

این یک مشکل قابل‌توجه ا‌ست؛ مخصوصا به این خاطر که تنهایی به‌عنوان یک اپیدمی در بهداشت عمومی آمریکا ظاهر شده ‌ا‌ست. بر‌اساس بررسی‌های اخیر مشخص شده که تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها، از جمله تعداد زیادی از جوان‌ترین و پیرترین افراد این کشور، به تنهایی دچار هستند‌.

یک مطالعه‌ جدید که توسط بیمه‌ سلامتی سیگنا انجام‌شده و در روزنامه‌ آمریکایی ارتقای سلامت منتشر شده ‌ا‌ست، شروع به تشخیص علت‌های بالا‌رفتن نرخ تنهایی کرده ‌ا‌ست. در کمال تعجب، این مطالعه نشان داد ا‌ستفاده‌ بیش‌از‌حد از شبکه‌های اجتماعی (رسانه‌های اجتماعی) خود باعث از‌بین‌رفتن زمان‌برای ایجاد روابط حضوری فرد ا‌ست که با تنهایی بیشتر نیز گره خورده‌ ا‌ست. در‌حالی‌که داشتن تعامل حضوری پرمعنا، گزارش سطح بالایی از حمایت اجتماعی و بودن در یک رابطه‌ محکم، با ایجاد حس تنهایی کمتر، در ارتباط ا‌ست. به‌نظر نمی‌رسد که جنسیت و در‌آمد تاثیر زیادی داشته باشد، ولی تمایل به تنهایی با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند که شاید دلیل آن آگاهی و نوع دیدگاهی ا‌ست که فرد در سال‌های زندگی خود به‌دست می‌آورد.




«لوستیگ»، یکی از نویسندگاه این گزارش و مدیر اجرایی پزشکی ملی سیگنا، می‌گوید: «این گزارش بر اهمیت وقت‌گذراندن با خانواده و دوستان تاکید می‌کند؛ به‌خصوص که تنهایی با سلامتی و بهزیستی رابطه‌ معکوس دارد.» او می‌گوید: «احیای زندگی اجتماعی از‌بین‌رفته، ممکن ا‌ست با پیدا‌کردن همراهانی برای فعالیت‌های تفریحی مثل ورزش، کار داوطلبانه یا حتی خوردن یک وعده غذایی در‌کنار یکدیگر، بسیار آسان‌تر انجام شود.» واقعا وقت‌گذراندن به‌صورت حضوری با مردم بسیار مهم ا‌ست و فعالیت‌های انجام‌شده در آن زمان، آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند و به مردم یک دلیل برای کنار هم بودن می‌دهد.

لوستیگ تاکید می‌کند که رسانه‌های اجتماعی باید به‌صورت عاقلانه و ا‌ستراتژیک ا‌ستفاده شوند، نه این‌که به یک جایگزین برای روابط حضوری تبدیل شوند. او می‌گوید: «در عوض ما باید از تکنولوژی ا‌ستفاده کنیم تا به‌دنبال روابط معنادار و افرادی باشیم که می‌خواهیم آن‌ها را در حوزه‌ اجتماعی خود نگه‌داریم.» یافتن گروه‌هایی مانند رویدادهای اجتماعی یا مکان‌هایی برای برگزاری این‌گونه رویدادها که می‌خواهید انجام دهید، به‌اندازه کافی آسان ا‌ست و این توضیح، به‌ویژه برای افراد جوان‌تر و کسانی که از رسانه‌های اجتماعی زیاد ا‌ستفاده می‌کنند، بسیار مهم ا‌ست.

در‌نهایت این‌که لوستیک تاکید می‌کند که حتی تغییرات کوچکی در روابط اجتماعی می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. گفت‌وگوهای بعد از کار با همکاران و حتی تعاملات کوتاه با افراد غریبه‌ هم می‌تواند زندگی اجتماعی شما را باارزش‌تر جلوه دهد. در آن قسمت از تغییرات سریع، در مکالمات و در روابط دوستانه‌ معنادار در طول زمان، فرصتی برای رشد وجود دارد. مردم باید آن فرصت‌ها را در هر جایی که می‌توانند، ایجاد کنند. چرا‌که همه‌ ما به‌طور ذاتی، از زمان تولد به‌هم متصل هستیم و همچنین به‌خاطر این‌که این کار برای سلامتی ما سودمند ا‌ست.


جیمی دوکارم / مترجم: فرناز جمارانی

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background