menu button
سبد خرید شما
راه و روش های برون سپاری
موفقیت  |  1403/01/24  | 

تولید بدون کارخانه

راه و روش های برون سپاری

معمولا تولید محصولات پیچیده و بزرگ را کار شرکت‌های بزرگ صاحب سرمایه های کلان می‌دانند که فضایی بزرگ و تجهیزاتی گران قیمت و کارمندان و کارگرانی حرفه‌ای و تعلیم دیده دارند. بسیاری از کسانی که ایده و توان مدیریتی تولید محصولات وارائه خدمات پیچیده و بزرگ دارند‌، چون بر این باورند که نمی‌توانند همه مقدمات و ابزار‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری و مغز افزاری مورد نیاز برای تولید و فروش و خدمات پس از فروش این محصولات پیچیده را داشته باشند به تولید محصولات ساده روی می آورند یا به‌صورت کارمند و حقوق بگیر در شرکت‌های بزرگ حل می‌شوند. 

اما با توجه به پیشرفت های عظیمی که در حوزه ارتباطات و پردازش اطلاعات صورت گرفته شکل د‌یگری از تولید محصولات پیچیده مطرح‌شده ا‌ست که اصطلاحا آن را "تولید بدون کارخانه" می‌گویند. درست مثل بعضی از پرندگان که در لانه پرندگان دیگر تخم می‌گذارند و مسئولیت سنگین نشستن روی تخم و غذا دادن به جوجه را به آن‌ها واگذار می‌کنند، در تولید بدون کارخانه، کاری شبیه این و البته با پرداخت حق الزحمه مربوطه انجام می‌شود. 

برون سپاری

در این نوع مدیریت و تولید محصول که به آن "برون سپاری " هم گفته می‌شود. هدف ارائه خدمات با‌کیفیت با کمترین هزینه ممکن ا‌ست. در‌واقع در‌حال حاضر برون سپاری به امری شایع تبدیل شده و یکی از سودآورترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیای امروز به شمار می‌آید. درست شبیه این ا‌ست که کارهای تکراری و خسته کننده منزل به خدمتکاروارد و تائید شده توسط  شرکت‌های خدماتی صاحب مجوز سپرده شود. این خدمتکار در ازای دریافت مبلغی قابل تحمل تمام کارهای منزل از‌قبیل نظافت و آشپزی و حتی نگه‌داری از بچه‌ها را به‌بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد و به خانم خانه فرصت می‌دهد تا به امور مهم‌تر مثلا به‌در‌آمد سازی چند برابر برای تامین مخارج زندگی بپردازد. 

مشکلات برون سپاری

سوالی که این‌جا برای خانم خانه به‌عنوان برون سپار پیش می‌آید این ا‌ست که از کجا معلوم خدمتکار کارش را بلد باشد و خدماتی که ارائه می‌دهد از کیفیت مناسب برخوردار باشد؟ چه تضمینی وجود دارد که خدمتکار سربزنگاه و در موقعیت‌های حساس صحنه را خالی نکند و اوضاع را به‌هم ریخته و آشفته تحویل صاحب خانه ندهد تا مثلا مزد و حقوق بیشتری بدست آورد؟ اگر صاحب خانه د‌یگری پول بیشتری به خدمتکار دهد چه ضمانتی وجود دارد که او شغلش را ترک نکند؟ 

در‌واقع بسیاری از افرادی که می‌خواهند برون سپاری کنند اغلب نگران موارد مشابه هستند از جمله:

ـ چگونه می‌توان از انجام کامل و با‌کیفیت فعالیت مطمئن بود؟

ـ چگونه می‌توان از حرفه‌ای بودن کارکنان شرکت بیرونی و تحویل به‌موقع محصول و خدمات در بازه زمان توافقی مطمئن شد؟

ـ چه تضمینی وجود دارد که شرکت بیرونی ، آبرو و اعتبار و برند  برون سپار را حفظ کند؟

ـ از کجا معلوم برون سپاری باعث آسیب دیدن نام تجاری و شهرت نشود؟




نظارت بر کارهای برون سپاری شده

در‌واقع پاسخ این سوال  به ساختار مدیریتی و کارشناسی شرکت اصلی به‌خصوص هسته مرکزی شرکت دارد. به عبارت دیگر درون شرکت مادر باید یک هسته مرکزی متخصص و کارشناس و وارد به‌جزئیات وجود داشته باشد که بتواند مانند یک مدیر سیستم مسلط و باسواد ، کارهایی که از بیرون می‌آید را از لحاظ کیفی تائید کند ومانند یک برنامه ریز تیز بین، زمان بندی فعالیت ها را دقیقا مشخص و تعقیب نماید. هسته مرکزی شرکت باید شامل افرادی باشد که در مورد کلیات کاری که برون سپاری می‌شود. به‌اندازه کافی اطلاعات داشته باشند. وجود یک واحد برنامه‌ریزی ، در هسته مرکزی  مسلط برای اطلاع از وضعیت پیشرفت ریز فعالیت‌هایی که برون سپاری شده و زمان آغاز و پایان فعالیت ها جزو ضروریات ا‌ست. 

از یک نگاه می‌توان گفت که حتی وقتی کارها را برون سپاری می‌کنیم باز هم وظیفه مدیریتی و سیستمی ما به پایان نمی‌رسد و برعکس ما اکنون  به‌عنوان یک مدیر برون سپار، هر چند کارخانه‌ای نداریم ولی باز هم مسئول کنترل و نظارت فعالیت ها در شرکت‌هایی هستیم که چون محصول ما را تولید می‌کنند. آن شرکت‌ها هر چند متعلق به دیگران اند اما چون محصول سفارشی ما را تولید می‌کنند پس باید در حوزه محصول ما ، تحت نظارت و کنترل ما قرار داشته باشند.

نکته ناراحت کننده برون سپاری ، حضور واسطه هایی هستند که نقش ارتباطی بین شرکت‌های بیرونی و هسته مرکزی را ایفا می‌کنند. این واسطه ها اگر جزو هسته مرکزی نباشند با انحصاری کردن و قبضه ارتباطات، عملا هسته مرکزی را به خود وابسته می سازند و از این مسیر قدرت می‌گیرند و بخش اعظم سود را به‌سمت خود هدایت می‌کنند. هر وقت هم که اراده کنند با شعار "یا منم بازی یا بازی خراب" اعتبار و اهداف شرکت را قربانی خویش می سازند. 

به‌همین دلیل ا‌ست که می‌گویند برون سپاری بسیار مفید و کم هزینه ا‌ست ، البته به‌شرطی که تمام نخبه ها و کارشناسان هسته مرکزی شرکت مادر، به حفظ ارزش‌ها و اعتبار و برند شرکت  وفادار و امین باشند.

مزایای برون سپاری

اما در کل برون سپاری انجام فعالیت‌های ما را بسیار بهتر، کیفی تر، سریع‌تر و ارزان تر می سازد. بهتر از این جهت که کارها به کسانی سپرده می‌شوند.که در حوزه مورد نظر تجربه و دانش کافی دارند و قبلا برای انجام آن کارهای خاص ساختار سخت‌افزاری و نرم افزاری و مغز افزاری لازم را دارند.

سریع‌تر از این بابت که فعالان حوزه برون سپاری به‌دلیل مهارت و تجربه و خبرگی بالایی که دارند و همچنین در‌اختیار‌داشتن تمامی ابزار‌های لازم برای پایان رساندن سریع‌تر پروژه‌ها می‌توانند خیلی زودتر از دیگران به جواب برسند.

ارزان تر هم به این دلیل که شما دیگر لازم نیست منابع فنی و زیرساخت های لازم و پرداخت حقوق  برای تولید را شخصا تامین کنید. بنابراین صرفه جویی کلانی از این لحاظ در سیستم شما رخ می‌دهد. از‌سوی دیگر فعالان حوزه برون سپاری به‌دلیل این‌که به‌طور خاص روی فعالیت‌های مشخصی فعالیت می‌کنند ، این توان را دارند که با هزینه‌ای کمتر و کیفیت و مزایایی بیشتر کار را به جواب برسانند. در‌نتیجه زیر قیمت تمام شده بازار محصول کیفی را تحویل می‌دهند. 

امروزه برون‌سپاري در حوزه‌هاي مختلف انجام مي‌شود: از بازاريابي و تامین  منابع انساني گرفته تا بخش پردازش اطلاعات و فروش. با توجه به‌وجودو افزایش تعداد شرکت‌های فعال در حوزه برون سپاری امروزه هر گروهی که قصد یک کار اقتصادی داشته باشد در مرحله اول به سپردن کار به این شرکت‌های بیرونی فکر می‌کند. توسعه تمایل اشخاص به  برون‌سپاري نشانه‌اي از بروز تغييراتی بزرگ درساختار اقتصاد آينده ا‌ست. فعالیت شرکت‌ها به‌شکل شبکه ای در‌آمده و دیگر شرکت‌های جزیره ای که همه‌چیز را در جزیره خود داشته باشند ، حتی در حوزه‌های دولتی هم با ا‌ستقبال مواجه نمی‌شوند. 

البته نمی‌توان انکار کردکه توسعه فناوری‌های مدرن و اینترنت و شبکه‌های ارتباطی در محبوبیت و رشد صنعت برون سپاری تاثیری غیر قابل‌انکار داشته ا‌ست. در دنیای امروز راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نوپا با یافتن منبع برون سپاری مناسب به‌هم گره خورده ا‌ست. اگر خوش شانس باشید و بتوانید چنین منبع قابل‌اعتمادی پیدا کنید به‌راحتی می‌توانید در کمترین زمان به‌در‌آمد شرکت‌های بزرگ برسید. کافی ا‌ست هسته مرکزی تولید به روش   بدون کارخانه‌ای  را در کسب‌و‌کار خود ایجاد کنید. 



آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background