menu button
سبد خرید شما
سال رو به پایان را آگاهانه مرور کنید (آموخته‌های 1402)
ملیکا سالاری  |  1403/01/22  | 

آموخته‌های 1402

سال رو به پایان را آگاهانه مرور کنید

فرقی نمی‌کند بهانه برای شروعی تازه با درخت کریسمس شروع شود یا با سفره‌ی هفت سین. امروز برای تویی که شاید شکست خورده‌ای یک شروع تازه و برای تویی که در جست‌و‌جوی خوشبختی هستی یک فرصت جدید خواهد بود تا در سال پیش‌رو بهشتی دیدنی را بسازید. اما برای ورود به این بهشت ابتدا باید از جهنم بیرون بیایید؛ از جهنم افکار منفی‌، افراد منفی‌، اخبار تلخ، عادات مخرب و اتلاف وقت.

اگر زندگی جدیدی می‌خواهید باید بهای آن را پرداخت کنید. شاید باید مدتی از منطقه‌ی امن و راحت خود خارج شوید. شاید این بها به قیمت از‌دست‌دادن روابط و دوستانتان باشد، اما نترسید. افرادی که برای شما در‌نظر گرفته شده‌اند، قرار ا‌ست شما را ملاقات کنند و به‌جای تلاشی یک طرفه، قرار ا‌ست شما را دوست داشته باشند و کاری کنند تا شما عاشق خود شوید. قرار ا‌ست یک منطقه‌ی امن و راحت جدید پیرامون چیزهایی بسازید که واقعا شما را به جلو می‌برند. فراموش نکنید که اگر خودتان عوض شوید، همه‌ی اوضاع و شرایط عوض خواهد شد.

این مطلب درس‌هایی ا‌ست که از سال ۱۴۰۲ گرفتم. شما نیز می‌توانید برای تکمیل این لیست، درس‌های خود را به آن اضافه کنید.

درس‌هایی ا‌ست که از سال ۱۴۰۲ گرفتم

ا‌ستانداردها و مرزهای شما باز نیستند. آن‌ها را تنظیم کنید، به آن‌ها پایبند باشید و به هر قیمتی از آرامش خود محافظت کنید.

واکنش درست و بجا در موقعیت‌ها همه‌چیز را تغییر می‌دهد. یادتان باشد که محرک‌ها سعی می‌کنند چیزی را به شما بیاموزند. 

سکوت بهترین جواب به برخی افراد ا‌ست. به چنین افرادی، هر چقدر شانس بیشتری بدهید، احترام کمتری برای شما قائل می‌شوند. 

• گاهی اوقات باید از مردم دست بکشید؛ نه به این دلیل که برای‌تان مهم نیستند، بلکه به این دلیل که آن‌ها اهمیتی به شما نمی‌دهند. 

• هر‌چه بیشتر خودتان را به چیزی که برای شما نیست سرگرم می‌کنید، آن‌چه هست را بیشتر به تعویق می‌اندازید. 

• در هر سنی که هستید، کاری را که دوست دارید، شروع کنید. هرگز از رویاها، صرفا به‌خاطر زمانی‌که برای تحقق آن نیاز دارد، دست نکشید، چون زمان به هر حال می‌گذرد. 



تَرک‌کردنی‌های 1402

در ادامه به مواردی اشاره خواهد شد که من آن‌ها را در سال ۱۴۰۲ ترک می‌کنم. به شما هم پیشنهاد می‌کنم که همین کار را انجام دهید. برای برنامه‌ریزی این کار، ابتدا چهار حوزه را در‌نظر بگیرید و با قضاوتی هوشیارانه، برایشان برنامه بریزید: روابط، کار، خانه و سلامتی.

چیزهایی که باید قبل از ورود به سال ۱۴۰۳ رها شوند

1) بهانه نگیرید. دیگر نباید عوامل خارجی را به‌خاطر نرسیدن به اهدافتان سرزنش کنید. مسئولیت‌پذیری و یافتن راه‌حل جایگزین بهانه‌جویی ا‌ست. 

2) عادات ناسالم را ترک کنید. با عاداتی که مانع تندرستی شما می‌شوند، خداحافظی کنید؛ عادات غذایی نامناسب، ورزش نکردن، روتین‌های مضر و ...

3) منفی صحبت‌کردن، مخصوصا در ارتباط با خود را رها کنید. یکی از رژیم‌های سودمند، رژیم ذهنی و کنار گذاشتن افکار منفی ا‌ست. 

4) بدگویی پشت دیگران را کنار بگذارید و خود نیز به‌گونه‌ای زندگی کنید که اگر شخصی بدگویی شما را کرد، کسی باور نکند. 

5) خود را با دیگران مقایسه نکنید. ضمن این‌که نگاه‌کردن به دیگران و الهام‌گرفتن از آن‌ها چیز خوبی ا‌ست، توجه به این نکته ضروری ا‌ست که هر کس مسیر منحصر‌به‌فردی در زندگی دارد. مقایسه دزد شادی ا‌ست. در عوض، سعی کنید بهتر از دیروز باشید و به‌جای مقایسه خود با دیگران و شرایطی که از آن خبر ندارید، روی پیشرفت و رشد خود تمرکز کنید. 

6) هر اعتقادی را که باعث فرار دیگران از شما خواهد شد، رها کنید و جنگ را کنار بگذارید. مهاتما گاندی می‌گوید: «من به کسانی که مذهب خود را تبلیغ می‌کنند، مخصوصا وقتی‌که منظورشان این ا‌ست که آن‌ها را به دین خود درآورند اعتقادی ندارم. مذهب و اعتقاد به دین با گفتار شکل نمی‌گیرد، بلکه در کردار و اعمال هر کسی آشکار ا‌ست و رفتار هر کسی عامل تبلیغ مذهبش خواهد بود.»

7) از چیزهای غیرقابل‌کنترل شکایت نکنید. از هدر‌دادن انرژی برای شکایت در مورد چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند، خودداری کنید. در عوض، این انرژی را به مناطقی هدایت کنید که می‌توانید در آن‌ها تأثیر مثبتی داشته باشید؛ زیرا برخی انسان‌ها فقط چیزی را می‌شنوند که می‌خواهند بشنوند. 

8) از کمال‌طلبی گذر کنید. دشمن یک برنامه‌ی خوب، ایده‌ی یک برنامه کامل ا‌ست. در حین مسئولیت‌پذیری فراموش نکنیم که همیشه خودمان تعیین‌کننده نیستیم و دنیا نیز محدودیت‌های خاص خودش را دارد.



9)  اهمال‌کاری نکنید. دیروز گفتید امروز این کار را می‌کنید. امروز می‌گویید فردا این کار را می‌کنید. اما فردای شما کی می‌آید؟ به‌تعویق‌انداختن کار می‌تواند باعث شود فرصت‌های ارزشمند را از دست بدهید. برای حل مشکل، می‌توانید ا‌ستراتژی‌هایی مانند تعیین اهداف واقع‌بینانه، تقسیم وظایف به مراحل کوچک‌تر و مدیریت موثر زمان را اتخاذ کنید. 

10) دنبال تایید دیگران نباشید. نگرانی در مورد نظر، شایعات و قضاوت دیگران را کنار بگذارید. 

11) احساس درونتان را نادیده‌ نگیرید. کاری کنید تا از درون احساس خوبی داشته باشید، نه فقط از بیرون خوب به‌نظر بیایید. ‌

12) رازهایتان را فاش نکنید. ماهی تا دهانش بسته باشد، کسی نمی‌تواند آن را صید کند!

13) نا‌امیدی را کنار بگذارید. موفقیت در ثبات و ا‌ستمرار ا‌ست.

14) برای زمان و انرژی خود ارزش بگذارید. دشمن و حقی را که ارزش جنگیدن ندارد یا فکری را که ارزش اندیشیدن ندارد، رها کنید. برخی رسانه‌های اجتماعی را که ذهن شما را شست‌و‌شو می‌دهند. بیش‌از‌حد فکر کردن، روابط بیهوده و گرامی داشتن فرد اشتباه را رها کرده و سعی کنید به معاشرت‌های خود بیشتر توجه داشته باشید. عصب‌هایی در مغز ما وجود دارند که باعث تقلید ناخودآگاه ما از رفتار دیگران می‌شوند. این نورون‌ها می‌توانند شما را به‌طور ناخودآگاه مانند اطرافیانتان کند. تنها افرادی که سال آینده شایسته‌ی حضور در زندگی شما هستند افرادی‌اند که تحت هر شرایطی با احترام و عشق در‌کنار شما بوده‌اند. 

15) شبکه‌ی خود را بسازید. داشتن شبکه و حمایت اجتماعی مناسب می‌تواند در دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای سودمند باشد. بدون یک‌شبکه‌ی قوی، ممکن ا‌ست برای شما چالش‌برانگیز باشد که حمایت و منابع لازم را برای ایجاد آن در زندگی جمع‌آوری کنید. در رویدادهای صنعت شرکت کنید، به سازمان‌های حرفه‌ای بپیوندید و با همکاران و همسالان خود درگیر شوید تا ارتباطات معنی‌داری ایجاد کنید که می‌تواند به موفقیت شخصی و حرفه‌ای شما کمک کند. 

16) هزینه‌های تکانشی را کاهش دهید. یاد بگیرید که خریدهای بیهوده را کاهش دهید و روی هزینه‌های ضروری تمرکز کنید. نیاز‌هایتان، نه خوا‌سته‌هایتان و پس‌انداز را برای آینده‌ی مالی مطمئن‌تر در اولویت قرار دهید. 

17) مسابقه‌ی دو را در زندگی کنار بگذارید:.هدفی را که در دور‌دست می‌بینید، با لذت‌بردن از زیبایی‌های اطراف به‌دست بیاورید. در غیر‌این‌صورت ممکن ا‌ست خسته و فرسوده، زمانی به آن برسید که دیگر رسیدن و یا نرسیدن به آن هدف برای‌تان مفهومی نداشته باشد. 

18) بدون فکر سخن گفتن را کنار بگذارید. بهتر ا‌ست وقتی می‌خواهید صحبت کنید اول از خودتان بپرسید که آیا لازم ا‌ست؟ آیا از روی عشق ا‌ست؟ و ... هرگز گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک را فراموش نکنید.

***


به شما پیشنهاد می‌کنم سالی را که در‌حال پایان ا‌ست مرور کرده و درس‌های خود را به لیست بالا اضافه کنید. قبل از آغاز سال۱۴۰۳ روی خودتان به‌عنوان با‌ارزش‌ترین دارایی‌‌ای که تا به حال داشته‌اید، سرمایه‌گذاری کنید. باور کنید در تقدیر هر انسانی معجزه‌ای از طرف خدا تعیین‌شده ا‌ست. بدون ذره‌ای تردید، منتظر اعجاز خداوند در زندگی‌تان باشید. 

ما نیز در ویژه‌نامه‌ی نوروز کارهایی را به شما یاد‌آوری خواهیم کرد که با متعهد بودن به آن می‌توانید خود را سال‌ها در ابعاد سلامت جسم و روان، روابط و شغل جلو ببرید‌.


آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background